Joyce goes New Zealand

Alweer een dikke maand verder, de tijd vliegt!

Lieve allemaal,

Zo nu wordt het echt tijd dat ik een nieuw reisverhaal ga schrijven.. want het is bijna schandalig hoe lang ik het voor me uit heb geschoven, hahaha! Sinds het laatste reisverslag is er weer veel gebeurd, dus ik heb genoeg te vertellen..

Aan het einde van maart ben ik samen met 4 andere meiden een weekendje weg geweest naar een aantal mooie stranden iets noordelijker van Auckland. Op de zaterdag zijn we eerst naar de Farmersmarket in Matakana geweest. Heel veel lekker eten, wat dan ook heel moeilijk kiezen was. Een hele leuke sfeer op de markt, met ook hele leuke muziek! Het was die dag ook heerlijk weer, dus we hebben ’s middags ook van het zonnetje genoten op een van de mooie stranden in de buurt. Op de zondag zijn we eerst naar Goat Island geweest. Dit is een marine reserve waar je kunt snorkelen! Het was die dag heerlijk weer en tijdens het snorkelen heb ik veel vissen gezien! Sommige waren heel groot en andere weer heel uniek. Zo zwom er bijvoorbeeld ook een rog voorbij! Een hele mooie ervaring. Daarna zijn we naar Pakiri Beach gereden. Een prachtig wit strand met een hele mooie blauwe zee!! Een plaatje zoals je ze in de reisboeken ziet :)! Het was echt genieten! Nog een paar mooie teksten in het strand geschreven en foto’s gemaakt en even een verfrissende duik in de zee genomen! Het verwonderd me nog steeds hoe mooi en schoon de stranden hier in Nieuw-Zeeland zijn! Er wordt zo goed met de natuur omgegaan hier! Daar mogen wij in Nederland best een voorbeeld aan nemen! Zeker als het op de stranden aankomt!

In april stond de moeder voor haar werk ingepland op ‘oproep’. Dat betekent voor haar dat ze iedere dag bepaalde uren beschikbaar moet zijn en ieder moment gebeld kan worden dat ze moet werken. Mijn hostmom zorgt er echter voor dat ze ook regelmatig de website checkt, want soms is er zichtbaar dat ze op zoek zijn naar iemand en ze probeert dan altijd zelf te bellen en aan te bieden dat zij die plek op vult. Op die manier weten we iets beter waar we aan toe zijn en kunnen er ook wat meer dingen worden gepland! Voor mij betekende dit dat ook ik iedere dag bepaalde uren beschikbaar moest zijn of dat ik een aantal dagen moest werken als de moeder werd opgeroepen. In eerste instantie leek het mij lastig nooit te weten wanneer ik vrij had, maar uiteindelijke viel het allemaal nog reuze mee! Ze is een aantal keer opgeroepen en daarna had ze dan altijd 2 dagen vrij, en ik dus ook. Ik vond het ook niet zo heel erg, want zo had ik de kans om deze maand wat meer te sparen voor mijn vakantie in Juli, al is het me ook in April nog gelukt om er eventjes tussenuit te gaan!

Op 6 april met ik samen met een paar andere meiden naar Waiheke Island geweest, dit is een eiland in de buurt van Auckland. We zijn met de veerboot overgevaren en hebben vervolgens met een huurauto op het eiland rondgetoerd en een paar wijngaarden bezocht (daar staat Waiheke Island bekend om). Ik heb de hele dag gereden! Ik vind het heerlijk en mis het soms toch wel dat ik geen eigen auto heb! Het links rijden valt trouwens ook reuze mee hier in Nieuw-Zeeland! Daar was ik heel snel aan gewend! Het zal eerder weer wennen zijn als ik dadelijk weer rechts moet gaan rijden in Nederland en ik zal in het begin nog wel naar de verkeerde kant van de auto lopen nu ik eraan gewend ben dat het stuur aan de andere kant zit! En het schakelen moet ik weer leren, want mijn hostfamily heeft een automaat, haha! Maar een schakelauto is ook bijna niet te doen hier in Auckland.. Auckland is een stad die gebouwd is op grond waar vroeger heel veel vulkanen waren. Dat betekent nu dat er heel veel bergen zijn.. en dan niet de heuvels zoals wij die in Limburg hebben, maar toch wel iets steiler, haha! Als je daar met een hellingproef weg moet komen heb je soms toch wel een klusje te klaren, hihi! Maar niks is natuurlijk onmogelijk!

Op zaterdag 12 april was het tijd om de voorbereidingen te treffen voor Nouvel’s verjaardagsfeestje. Zij houd namelijk morgen haar verjaardagsfeestje in het zwembad. Samen met de moeder heb ik een cake gebakken, cakepops en cupcake gemaakt. Ofja, het bakken kwam meer op mij aan, omdat de moeder dat nog niet echt vaak heeft gedaan. Ze wil het echter wel graag leren en we zullen dan ook hopelijk nog wel vaker gaan bakken! ’s Avonds na het bakken nog gezellig even met papa en Jordy geskypt en vervolgens lekker naar bed gegaan, omdat het de dag erna weer vroeg dat zou zijn en er moesten nog wat cupcakes versierd worden! Nadat dat de dag erna was gebeurd heb ik Valentina, de jongste, klaargemaakt voor het verjaardagsfeestje. De moeder heeft de oudste twee klaargemaakt. Nadat alles klaar was en de spullen allemaal waren ingepakt zijn we naar het zwembad gereden om alles klaar te zetten. Het is ongelofelijk hoeveel werk, maar vooral ook geld, er wordt gestoken in een feestje dat uiteindelijk maar 2 uur duurt! De moeder heeft eigenlijk het geld niet voor een groots feestje, maar aangezien Nouvel 5 jaar wordt wil ze er toch alles aan doen haar een droom-verjaardagsfeest te geven. Als de kinderen in Nieuw-Zeeland 5 worden betekent dit namelijk dat ze gaan starten op school. Nouvel is 23 april jarig, maar omdat het dan vakantie is zal ze met school starten op 5 mei.

Van 14.30u tot 15.30u konden alle kinderen een uurtje zwemmen. Het verjaardagsfeest vandaag was namelijk eigenlijk een kinderfeestje. Er waren in totaal 16 kinderen uitgenodigd. Aangezien Nouvel nog zo jong is, is het dan gebruikelijk dat ieder kind 1 ouder meebrengt dat erbij blijft. Na het zwemmen kwamen alle kinderen naar de feestruimte waar ze konden aanvallen aan al het lekkers. Tevens had de moeder een facepainter (mevrouw die de kinderen schminkt) ingehuurd voor de kinderen! Nouvel is op dit moment namelijk helemaal in to the facepaint en ze vond dit dan ook een super cadeau van haar moeder! Na twee uur (1 uur zwemmen en 1 uur in de feestruimte) zat het feest er weer op en ging iedereen naar huis. Wij hebben samen alles opgeruimd, alles in de auto geladen en zijn vervolgens naar het huis gegaan. Het was een leuk feestje, maar wel veel werk voor zo een korte tijd en of het dat dan waard is.. ik weet het niet zo. Maar Nouvel en haar familie hadden een prachtige middag en daar gaat het natuurlijk om! Wel gek dat ze hier dan niet ook nog een grote-mensen-feest doen. Dit was haar hele verjaardagsfeestje! Aan het eind van de dag was ik moe, maar ik moest die avond nog inpakken, want voor morgen had ik een tripje gepland aangezien ik twee dagen vrij had :)!

Op maandagochtend ben ik heel vroeg vertrokken om met de lijnbus naar Auckland te gaan. Vervolgens vertrok vanuit daar mijn bus naar Rotorua. Ik had maandag en dinsdag vrij en aangezien ik graag een maori village wilde bezoeken en naar Hobbiton wilde gaan had ik last minute besloten dit tripje naar Rotorua te doen nu ik twee dagen vrij had. Rond de middag kwam ik aan in Rotorua. Het eerste wat me opviel was de enorme stank. Het ruikt er namelijk naar rottende eieren en doordat het de laatste dagen geregend heeft was die stank nog ietsje erger. De bron van die geur is de vulkanische activiteit in en rond Rotorua. Zwavelwaterstof borrelt er uit de bodem omhoog wat onder meer resulteert in pruttelende modderpoelen. Na aankomst kon ik niet meteen naar het hostel, omdat het nog te vroeg was om in te checken. Ik heb daarom besloten naar het museum en de ‘gouvernement tuinen’ te gaan. Dit was een leuk en interessant bezoek. Het museum is gevestigd in het oude badhuis en er was dan ook veel informatie over hoe het er vroeger uit zag! Na dit bezoek ben ik gaan inchecken in het hostel, heb ik mijn spullen op mijn dormbed gedropt en me omgekleed voor ’s avonds. In de avond had ik namelijk een excursie geboek naar het Mitai Maori Village. Ik werk om 17.00u opgehaald voor de excursie. In het busje was ik de enige die alleen naar de excursie was, de overige mensen waren allemaal koppels van 40 jaar of ouder. In eerste instantie twijfelde ik even of het wel leuk zou worden, maar eenmaal daar aangekomen bleken die zorgen niet nodig. Het bezoek betrof ook een traditionele Maori maaltijd en bij aankomst werden we allemaal ingedeeld aan tafels. Aan mijn tafel zaten twee mensen uit Zwitserland en een groepje van 3 Maori-kiwi’s en hun twee gasten uit Hawai. Allemaal oudere mensen, maar wel een leuke mix! Ik bleek extra geluk te hebben dat ik bij Maori’s aan tafel was ingedeeld, want daardoor heb ik heel veel extra informatie gekregen over het leven als Maori in Nieuw-Zeeland. Na een super leuke introductie en een magnifieke host (hij kon iedereen groeten in zijn eigen taal, ongelofelijk goed! Zelfs in het Nederlands, haha!), mochten we een kijkje nemen hoe een hangi-maaltijd (de traditionele Maori maaltijd) wordt bereid. Het eten wordt dan onder de grond gestoomd. Na dit gezien te hebben hebben we een wandeling gemaakt door het dorp. Vervolgens kregen we bij de rivier te zien hoe de Maori’s in een Waka (oorlogs-kano die met de hand bewerkt is in Maori-stijl) voorbij voeren. Zij hadden de traditionele Maori-kledij aan en het was heel mooi om te zien! Vervolgens was er een cultureel optreden waarin heel veel werd uitgelegd over hun cultuur en lieten ze zien hoe sommige dingen eraan toe gingen vroeger en waarvoor bepaalde dingen, zoals wapens, dienden. Het was heel mooi en interessant om mee te maken! Ik heb veel over de Maori cultuur geleerd en gezien! Ook lieten ze tijdens het optreden de Haka, de Maori-dans zien en werd uitgelegd wat de tattoos in hun gezicht betekenden. Allemaal super interessant! Na dit optreden zijn we terug gegaan naar de tent waar de tafels waren gedekt en alles klaarstond voor de traditionele Maori-maaltijd. Het eten was héérlijk! Tot nu toe is dit de lekkerste maaltijd die ik in Nieuw-Zeeland heb gehad. Alles had heel veel smaak en was super lekker! Als dessert was er een chocoladetaart en pavlova die volgens traditioneel Maori recept waren gemaakt! Ook dat was super lekker! Vervolgens hebben we nog een wandeling door het bos gemaakt waar we de glowworms hebben gezien! Ook een hele mooie verschijning! Daarna kwam er helaas een einde aan deze fantastische avond! Nog steeds kijk ik hier met heel veel plezier op terug! Na alle mooie natuur die ik in Nieuw-Zeeland heb gezien was ik best wel toe aan een stukje cultuur en dat heb ik vanavond zeker gekregen! Ik heb ontzettend geluk gehad dat ik bij Maori’s aan de tafel zat die heel enthousiast extra dingen vertelden over hun cultuur en die ik alles mocht vragen wat ik wilde weten! Een onvergetelijke avond!

Op dinsdag had ik een excursie geboekt naar de Hobbiton Movieset. Ik wilde niet in Nieuw-Zeeland zijn geweest zonder een bezoekje aan deze set te hebben gebracht. Toen we in Rotorua vertrokken regende het, wat een domper was want ik kon me niet voorstellen dat de movieset net zo mooi zou zijn als op de foto’s, want dan schijnt de zon. Toen we echter in Matamata aankwamen scheen het zonnetje en was het lekker warm buiten! Allereerst heb ik een ansichtkaart gekocht! Ik stuur papa en Jordy namelijk van iedere plaats waar ik geweest ben een kaartje! Zij zijn blij met een berichtje uit Nieuw-Zeeland en ik heb als ik terug in Nederland ben een leuk aandenken met alle kaartjes die ik dan in te tussentijd verzamelt heb! Vervolgens zijn we met de bus naar de movieset gereden. Dit was heel leuk om te zien. Sommige huisjes zijn extra klein gemaakt, zodat de acteurs groter zijn dan de huisjes. Andere huisjes zijn groot genoeg gemaakt, zodat een acteur door de deur paste. De huisjes waren aan de buitenkant tot in detail afgewerkt! Het was alsof de Hobbits net hun huis hadden verlaten. Zelfs de was hing aan de waslijnen, hihi! Onze gids vertelde dat tijdens het filmen er zelfs iemand was ingehuurd die dagelijks de was van de lijnen afhaalde en ze de volgende dag weer ophing. Dit was om te voorkomen dat de was tijdens de hele film er hetzelfde bij zou hangen! Er was echter geen enkel huisje ook van binnen ingericht! Alles wat in de films van binnen is gefilmd, is opgenomen in de studio’s in Wellington! Na een rondleiding over de hele set, we zijn onderweg nog een egel tegengekomen die niet op de set thuishoorde hihi, kregen we een drankje in de Green Dragon Inn en vervolgens ging de bus weer terug naar Rotorua. Het was een leuk bezoek aan de movieset dat ik niet had willen missen! ’s Middags ben ik samen met een Duits meisje dat in mijn dorm in het hostel verbleef, gaan lunchen en hebben we samen nog een park bezocht. Om 17.00u vertrok voor mij de bus weer terug naar Auckland. Het waren twee drukke, maar wel ook twee super leuke dagen.

Nadat ik terug was heb ik weer een paar dagen gewerkt en vervolgens was Pasen aangebroken. Ik ben zondagochtend samen met de moeder, oma en kinderen naar de kerk geweest. Het was interessant om mee te maken. Het was echter wel een lange mis, namelijk 1,5 uur. Maar de oma vertelde me dat dat hier heel normaal is. Dan mis ik toch wel onze eigen pastoor die de mis beperkt tot 45-60min, haha! Ook zijn er duidelijke verschillen in de kerk. Om te beginnen vind ik onze katholieke kerken er vaak mooier uit zien. Mooiere torens en indrukwekkender van binnen. Dit is toch iets moderner, maar dat komt omdat de kerken hier ook vaak jonger zijn. Daarnaast kun je in de katholieke kerken hier geen kaarsje aansteken, terwijl dat bij ons wel kunt. Je krijgt ook geen kerkboekje, maar de tekst wordt geprojecteerd op de muur achter het altaar.

Na de mis zijn we naar familie van de moeder gegaan. Dit was een leuke en gezellige middag. Het was leuk om haar tantes te ontmoeten en we hebben een heerlijke lunch gehad met zijn allen. ’s Avonds hebben we thuis met ons allen pizza gegeten. Mijn host-gezin heeft niet zo heel veel voor Pasen gedaan. De kinderen hebben allemaal chocolade eieren en hazen gekregen, maar ze hadden bijvoorbeeld geen geverfde eieren. Na de paasdagen had de jongste alle chocolade al op! Ze is echt een snoepkont wat dat betreft, hihi! Haar oudere zussen wilden echter nog chocolade bewaren en hadden dit verstopt op hun kamer. Echter, sindsdien heb ik de jongste al een paar keer betrapt op het eten van chocolade boven, haha! Telkens opnieuw weet ze de chocolade weer te vinden en gaat ze het dan rustig in een hoekje opeten, de kleine deugniet, hihi! Ze is zo een heerlijke meid! Maar dat zijn ze eigenlijk allemaal!! Al is de jongste het meest ondeugend, hihi!

Op 23 April was Nouvel’s verjaardag. De avond van tevoren heb ik een taart voor haar gemaakt. Ik mis hier wel al het materiaal dat ik thuis heb om taarten te maken, maar ik kan gelukkig toch wel zeggen dat het resultaat er mocht wezen! Ze had me weken geleden verteld dat ze heel graag een Ariel (de kleine zeemeermin) taart wilde. Ik ben vervolgens bij een aantal taartshops langs geweest om te kijken of ik ergens een eetbaar plaatje uit kon halen die ik daarvoor kon gebruiken en gelukkig was ik daar ook in geslaagd! ’s Ochtends had ik Nouvel haar taart gegeven, ze vond hem prachtig! De moeder moest die dag helaas werken en daarom hebben we om 7.00u snel de cadeautjes gedaan. Nouvel straalde helemaal toen ze de taart zag, dus het was de moeite dubbel en dik waard! Aangezien Nouvel’s verjaardag in de vakantie valt start ze niet meteen vandaag met school. Ze zal op 5 mei starten als de vakantie voorbij is. Ze kan dus nog 1,5e week op maandag, woensdag en vrijdag naar preschool. Aangezien ze daar nog zoveel mogelijk van wilt genieten gaat ze daarom ook vandaag op haar verjaardag naar preschool toe. Om 16.00u heb ik haar samen met Valentina opgehaald en zijn we naar de opa en oma gegaan om Monet op te halen (zij was een dagje bij hun op bezoek). We hebben samen verjaardagstaart gegeten en vervolgens zijn we naar huis gegaan waar we er nog een leuke avond van hebben gemaakt door de film Beauty and the Beast te kijken.

Op zondag 27 april ben ik naar het museum in Auckland geweest. Een super mooi en imposant gebouw met heel veel interessante tentoonstellingen. Ik heb er meer geleerd over de Maori cultuur, hoe Nieuw-Zeeland er vroeger uit zag, de vulkanen in Nieuw-Zeeland en over hoe Nieuw-Zeeland de wereldoorlogen heeft ervaren. Ik ben trouwens ook nog naar een viering van Anzac Day geweest op vrijdag 25 april. Op die dag eren ze in Australië en Nieuw-Zeeland alle mensen die zijn omgekomen in tijden van oorlog! Een hele mooie ceremonie die veel indruk op me maakte.

In de tweede week van de vakantie was Monet, de oudste, naar haar vader en had ik nog maar twee kinderen in huis om voor te zorgen. We hebben leuke dingen gedaan zoals verschillende speeltuinen bezocht en veel geknutseld en met de klei gespeeld in huis. Op de laatste vrijdag was het Nouvel’s laatste dag op het kinderdagverblijf. Ze was verdrietig dat het de laatste dag was, maar ze keek er ook naar uit om naar school te gaan. Het uniform en alles hing al klaar en ze kon dan ook niet wachten toen het maandag eindelijk zover was! De kleine meid ging naar de grote school! Ze vond het prachtig en had een hele leuke eerste dag gehad! Ongelofelijk is dat ze hier vanaf 5 jaar al meteen huiswerk op krijgen. Ze is dan ook de hele week hartstikke moe geweest van alle eerste indrukken en alles wat ze moest doen. Het is fantastisch hoe ze nu haar eerste woordjes leert en ik haar ’s middags mag helpen met haar huiswerk.

Afgelopen donderdag ben ik samen met Valentina naar de dierentuin geweest. Nu Nouvel ook naar school gaat heb ik op dinsdag en donderdag nog maar 1 kind in huis. Op donderdagochtend was er story time in de Zoo waarbij er dansjes werden gedaan met de kinderen en dierenverhalen werden voorgelezen. Vervolgens ben ik samen met Valentina de dierentuin in gegaan. Hier wilde ik graag no naartoe en aangezien Valentina gratis naar binnen mocht leek me dit heel leuk om samen met haar te doen! En het was ook echt een fantastische dag! Valentina is op dit moment heel erg geïnteresseerd in dieren en de dierentuin was dan ook een paradijs voor haar! De hele dag heb ik niks anders gehoord dan ‘Look Joyce! Look! Animals!’ De tijgers waren haar grote favoriet! Dat was ook niet zo gek, want het liedje Roar van Katy Perry is haar lievelingsliedje en dat zingt ze dan ook altijd keihard mee. Het was heerlijk om haar zo te zien genieten in de dierentuin. Ik heb een fantastische dag met haar gehad en doordat zij zo genoot heb ik er zelf ook echt van genoten! Het was trouwens ook een hele mooie dierentuin! Ik heb zelfs een echte kiwi gezien! Het dier dan he.. kiwi-fruit heb ik al vaker gezien, haha!

Op vrijdag heb ik samen met de kinderen een leuk moederdagcadeau gemaakt. We hebben een boekje gemaakt met foto’s, knutselwerkjes, leuke teksten en quotes. Dan kan ze de kinderen altijd met zich meenemen als ze moet werken. Ze vond het gelukkig prachtig! Op zaterdag deed Monet haar eerste heilige communie. De moeder was weg voor haar werk en dus heb ik haar haren gedaan. Ik wist nog een beetje hoe ik mijn haren had met mijn communie en heb op dat idee een beetje voortgeborduurd. Het was een uurtje werk, maar het resultaat stond haar heel goed! Ze was er zelf heel blij mee en trots op. Ze kreeg van iedereen complimentjes en dat zorgde ervoor dat ze straalde. Ze had geen feest voor haar communie. Er was alleen een mis. De moeder vertelde me dat het hier niet gebruikelijk is een groot feest erna te geven! Ben ik toch blij dat ik in Nederland ben opgegroeid, hahaha!

Gisteren ben ik samen met 3 andere au pairs op een terrasje een drankje gaan doen.. het is ongelofelijk dat we hier diep in de herfst nog steeds op een terrasje kunnen zitten. Als het zonnetje schijnt is het nog heerlijk warm buiten. Ik merk wel dat het ondertussen geen zomer meer is.. langzaamaan is het kouder geworden en we hebben ook steeds meer regen.. maar tot nu toe is er ook nog regelmatig zon, dus ik mag zeker niet klagen! ’s Avonds ben ik samen met 2 andere Nederlandse meiden gaan uiteten bij Dutch Delight, het Nederlandse restaurant hier in Birkenhead. Ik ben er een weekje geleden nog met een andere Nederlandse au pair geweest en had toen een heerlijke pannenkoek gehad voor lunch. Deze keer had ik een heerlijk patatje oorlog en allerlei heerlijke Nederlandse snacks! Op zich miste ik het Nederlandse eten nog niet echt, maar toen ik het voor mijn neus had staan heb ik er toch wel echt van kunnen genieten!! Het was jammie jammie!!

Vanochtend heb ik weer lekker bij gekletst met papa en Jordy en vanmiddag heb ik samen met 3 andere Nederlandse au pairs het vliegticket naar het zuidereiland geregeld. Ik heb van 5 t/m 19 juli vakantie en zal dan samen met hun gaan reizen op het zuidereiland. We vliegen daar naartoe en hebben vervolgens een auto gehuurd om rond te trekken. Ik ben heel benieuwd hoe het zuidereiland eruit zal zien! Het is daar dan wel echt hoog-winter.. dus het is er wel koud en er zal sneeuw liggen, maar de natuur zal vast nog steeds prachtig zijn! En ach, 6 dagen later vlieg ik terug naar Nederland en kan ik daar vervolgens opwarmen :p!

Het is ongelofelijk hoe snel de tijd nu voorbij gaat! Nog maar 75 dagen en dan kom ik alweer terug! Het is echt waar dat ‘the time flies when you’re having fun’! Toch begin ik thuis wel langzaam te missen en kijk ik ernaar uit om jullie allemaal weer te zien!! Maar tot het zover is ga ik eerst nog heel veel genieten van mijn drie meiden hier, want die ga ik toch wel heel erg missen als ik dadelijk weer terug naar Nederland kom! En natuurlijk ook nog proberen wat meer van het land te zien! Ik heb van 18 t/m 26 mei nog een dikke week vrij :)! De moeder staat in het midden van die week één middag ingepland voor een vlucht naar Australië van ’s middags tot ’s avonds, maar ze wilde me perse die middag vrij geven zodat ik nog een weekje op het noordereiland kon reizen! Dat is natuurlijk super lief en daar ga ik dan ook zeker gebruik van maken! Morgen maar eens gaan uitzoeken hoe ik die 8 dagen precies ga invullen…

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie in Nederland?!!



Tot snel!


xxxxxxxxxxxxx
Heel veel liefs uit Nieuw-Zeeland!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!